Carnival en Royal Caribbean positief over Duitse cruisemarkt

Carnival Corporation en Royal Caribbean Group tonen steeds meer vertrouwen in de Duitse cruisemarkt. Beide rederijen plannen niet alleen groei voor hun Duitse merken, maar benadrukken ook het momentum tijdens hun kwartaalpresentaties.
AIDA
De modernisering van de AIDAdiva in het kader van het AIDA Evolution-programma is goed ontvangen, aldus Josh Weinstein, CEO van Carnival Corporation, tijdens de tweede kwartaalpresentatie in juni.
Het oorspronkelijke renovatieprogramma was bedoeld voor drie schepen uit de Sphinx-klasse van AIDA, maar is inmiddels uitgebreid naar alle zeven schepen.
“Dit succes is een positief teken voor de overige zes schepen in de AIDA-vloot die de komende jaren worden vernieuwd. Daarnaast hebben we onlangs twee nieuwe schepen besteld voor AIDA, die in 2030 en 2032 in de vaart komen.”
“Met onze strategie om het bedrijf meer te richten op merken met een hogere opbrengst, zullen deze nieuwe generatie schepen, samen met het AIDA Evolution-programma dat een groot deel van de bestaande vloot moderniseert, zorgen voor nog meer vraag naar ons AIDA-merk, dat al synoniem staat voor cruisen in Duitsland.”
In december gaf Weinstein tijdens de jaarafsluiting aan dat AIDA “ongeveer gelijk opgaat met Carnival Cruise Line als het merk met de hoogste opbrengst binnen onze portfolio.”
TUI
Royal Caribbean Group liet vergelijkbare geluiden horen tijdens de presentatie van de tweede kwartaalcijfers van 2025. In het verslag werd eerst de joint venture met TUI Cruises genoemd, nog vóór de nieuwe Star of the Seas of andere merken van het concern.
“Onze resultaten over het tweede kwartaal waren beter dan verwacht, vooral dankzij een sterke vraag op korte termijn, verschuivingen in de timing van bepaalde kosten en gunstige ontwikkelingen onder de streep, voornamelijk door de sterke prestaties van onze joint venture met TUI Cruises en lagere rentelasten,” aldus CEO Jason Liberty.
TUI rapporteerde in mei recordresultaten voor het tweede kwartaal en de eerste helft van het boekjaar. Het bedrijf profiteerde van de introductie van twee nieuwe schepen in een sterk handelsklimaat.
Dankzij deze twee nieuwe schepen steeg het aantal beschikbare passagierscruisedagen voor TUI Cruises met 27 procent in het kwartaal.
De gemiddelde dagprijs voor TUI Cruises kwam uit op €176 per passagier per dag, een stijging ten opzichte van €169 een jaar eerder.
Hapag-Lloyd Cruises, dat ook onder de joint venture met Royal Caribbean Group valt, zag de bezettingsgraad dalen van 77 procent naar 74 procent in het tweede kwartaal. De gemiddelde dagprijs daalde naar €745 per gast per dag, ten opzichte van €772 eerder.
TUI heeft nog één nieuw schip in bestelling: de Mein Schiff Flow, met ruimte voor 4.000 gasten, die in 2026 wordt verwacht.
Reactie