MSC Marktleider in Europa

Image

MSC heeft momenteel 17 schepen actief in Europa, waarvan 13 in de Middellandse Zee en vier in Noord-Europa. Dat vertelde CEO Gianni Onorato.

Onorato wees ook op de nieuwe World Asia, een schip met ruimte voor 5.400 gasten, dat in 2026 zijn debuut maakt in Europa. Daarmee is MSC het enige merk dat nieuw tonnage toevoegt aan de Europese markt.

“Toegankelijkheid is het sleutelwoord voor onze Europese vertrekhavens,” aldus Onorato. Hij verwijst naar goede verbindingen per vliegtuig, hogesnelheidstrein en auto.

“Sommige havens spelen hier goed op in, andere zijn wat lastiger,” voegt hij toe. “Met zoveel inschepingspunten trekken we lokale gasten aan die gemakkelijk toegang hebben in Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en andere landen.”

MSC heeft belangrijke investeringen gedaan in terminals in Barcelona en Marseille. Ook Valencia wordt steeds belangrijker, aangezien Spanje een belangrijke bronmarkt is voor MSC.

“Valencia is goed bereikbaar met hogesnelheidstreinen vanuit Madrid, net zoals Marseille dat is vanuit Parijs,” zegt Onorato.

Potentieel

De kernmarkten in Europa blijven vol groeipotentieel.

“In Italië telt de cruisemarkt ongeveer 1 miljoen gasten, terwijl het land 60 miljoen inwoners heeft,” legt Onorato uit. “Frankrijk en Spanje zijn nog klein, en in Duitsland bieden we een ander product dan de nationale merken. Dat geldt ook voor het VK. Wie een typisch Britse ervaring zoekt, kiest een ander merk. Wie een internationale ervaring wil, kiest MSC.”

Volgens Onorato heeft Duitsland mogelijk het grootste groeipotentieel, omdat het de grootste markt voor pakketvakanties in Europa is.

Opkomende markten zijn onder andere Oost-Europese landen zoals Polen, Roemenië, Hongarije en Tsjechië.

“Inwoners van deze landen reizen steeds vaker de wereld rond, en cruises bieden daarbij een mooie kans,” aldus Onorato.

Inventarisbeheer

MSC onderscheidt zich in Europa met het zogeheten interporting-programma. Dit houdt in dat gasten op elke haven in de route kunnen inschepen en een week later weer van boord gaan. Ze zijn dus niet gebonden aan een vaste startdag, zoals bijvoorbeeld een zondag.

Het bedrijf verdeelt de beschikbare hutten over meerdere vertrekhavens binnen dezelfde route. Een schip met een vaste zevendaagse cruise en vijf havens biedt vanuit inventarisperspectief dus eigenlijk vijf verschillende programma’s.

“Je moet de hutverdeling respecteren,” zegt Onorato. “Voor lokale markten maakt dit de toegang tot onze schepen heel eenvoudig, met lagere vervoerskosten als bijkomend voordeel.”

Groei

De op LNG varende World Asia versterkt MSC’s aanwezigheid in Europa vanaf 2026. In 2027 vertrekt de World Atlantic naar de VS, waar het schip zal varen vanuit Port Canaveral. Daarna volgen nog twee schepen uit de World Class-serie, met oplevering in 2029 en 2030 door Chantiers de l’Atlantique.

“We groeien gestaag en in balans,” aldus Onorato.

Daarbij worden ook Europese gasten aangetrokken voor cruises buiten Europa, zoals in Alaska, waar de Poesia in 2026 haar debuut maakt. De eerste boekingen voor het programma vanuit Seattle kwamen vooral van Europese klanten.

Verder naar het zuiden zijn er programma’s vanuit Miami, Port Canaveral, Galveston en Brooklyn. MSC breidt ook uit in het Caribisch gebied met een jaarrond programma vanuit La Romana. De Opera (gebouwd in 2004) vaart daar vanaf winter 2026-2027 tot en met zomer 2027. In de winter van 2026-2027 krijgt de Opera gezelschap van de Seaview (gebouwd in 2018), waarmee MSC voor het eerst twee schepen inzet in het Zuid-Caribisch gebied tijdens het seizoen.

“Ik ben hier erg enthousiast over,” zegt Onorato. “Het is een interessant programma en het jaarrond varen is een spannende stap. De Dominicaanse Republiek is een aantrekkelijke bestemming voor Europeanen, zonder visumplicht en met goede vliegverbindingen.”