Nippon Paint Marine presenteert resultaten van coatingoplossingen aan boord van AIDAdiva

Nippon Paint Marine heeft bekendgemaakt dat het gebruik van AQUATERRAS, een geavanceerde polymeercoating, op de AIDAdiva heeft geleid tot lagere kosten en minder stilstand. Meer dan drie jaar lang was er geen geplande onderwaterreiniging van de romp nodig.
John Drew, directeur van Nippon Paint Marine in Europa, vertelde CruiseAdvisor dat de gepatenteerde structuur, gecombineerd met een zelfpolijstend mechanisme op basis van hydrolyse, zorgt voor een steeds gladdere romp. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik en minder uitstoot van broeikasgassen.
“Ons team van specialisten heeft diepgaande kennis van de uitdagende routes die cruiseschepen varen. Deze schepen opereren vaak langdurig in gebieden waar aangroei van organismen een groot probleem is. Tegelijkertijd moeten ze voldoen aan de verwachtingen van passagiers, waarbij duurzaamheid steeds belangrijker wordt,” aldus Drew.
Inspelen op de behoeften van de sector
Volgens Drew past de cruise-industrie zich aan aan een steeds complexer regelgevingsklimaat, dat gericht is op het terugdringen van CO2-uitstoot en het bevorderen van duurzaamheid.
“Onze klanten proberen de uitstoot van hun vloot te beperken door efficiënter te opereren en schone technologieën te integreren, terwijl ze ook commercieel concurrerend willen blijven,” voegde hij toe.
Om aan deze eisen te voldoen, heeft het bedrijf AQUATERRAS ontwikkeld. Deze coating combineert hydrofiele en hydrofobe microstructuren die biologische aangroei tegengaan.
Drew gaf aan dat de coating, met een snelheidsverlies van slechts 1 procent over een periode van 60 maanden (vergeleken met het branchegemiddelde van 5,9 procent), tot wel 14,7 procent brandstofbesparing en bijbehorende emissiereductie kan opleveren.
“De prestaties van de romp hebben direct invloed op zowel de operationele kosten als de ecologische voetafdruk. Het behouden van een schone romp onder uiteenlopende omstandigheden is dus essentieel,” zei hij. “AQUATERRAS heeft bewezen dat het deze uitdagingen aankan.”
“Zo heeft de AIDAdiva sinds de toepassing van AQUATERRAS in 2022 drie jaar lang geen onderwaterreiniging nodig gehad. De verticale bodem bleef vrij van aangroei, ondanks intensief gebruik in gebieden met veel biologische activiteit, zoals de Caraïben en de Middellandse Zee,” lichtte hij toe.
Dankzij de biocidevrije eigenschappen van de coating zijn de milieubelastende risico’s van traditionele coatings volledig vermeden, terwijl de brandstofefficiëntie behouden bleef.
Drew benadrukte dat de oplossing geschikt is voor zowel droogdokprojecten als nieuwbouw, en dat er geen speciaal applicatiemateriaal nodig is. De coating kan in elke scheepswerf worden aangebracht.
Focus op de toekomst
“Vooruitkijkend zal innovatie in maritieme coatings worden gestuurd door drie kernpunten: het verbeteren van duurzaamheid, het maximaliseren van operationele efficiëntie en het voldoen aan steeds strengere en uiteenlopende milieuregels,” aldus Drew.
“We verwachten een verdere verschuiving van biocidesystemen naar alternatieve technologieën die langdurige bescherming bieden tegen aangroei, zonder negatieve gevolgen voor het milieu. Daarnaast komt er meer aandacht voor coatings met een laag gehalte aan vluchtige organische stoffen, die de uitstoot van schadelijke chemicaliën tijdens het aanbrengen en drogen beperken,” voegde hij toe.
Nippon Paint Marine zal tot en met 2026 fors blijven investeren in onderzoek en ontwikkeling. Volgens Drew is innovatie een proces dat verder reikt dan de komende twaalf maanden. Nieuwe materialen en technologieën moeten jarenlang getest worden onder verschillende omstandigheden voordat ze op de markt komen.
Samenwerking als sleutel
“Nauwe samenwerking met reders, exploitanten, scheepswerven en onderzoeksinstellingen is voor ons essentieel. Zo zorgen we ervoor dat onze innovaties aansluiten bij de operationele uitdagingen van onze klanten,” zei Drew.
“Door samen te werken kunnen we onze partners helpen hun commerciële en milieudoelstellingen te behalen, zowel nu als in de toekomst. Dat betekent blijven innoveren, terwijl we producten leveren die topprestaties ondersteunen, kostenefficiënt zijn en voldoen aan de regelgeving.”
Reactie