Royal Caribbean’s Legend Of The Seas te water gelaten in Finland

Royal Caribbean heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van haar nieuwste Icon Class schip, de Legend of the Seas. Het schip is namelijk te water gelaten bij de Meyer Turku scheepswerf in Finland.
De ceremonie vond plaats op vrijdag 29 augustus 2025. Op die dag raakte het enorme schip van 248.000 ton voor het eerst het water.
Met het te water laten is de buitenkant grotendeels klaar. De scheepswerf richt zich nu op de binnenkant, de technische installaties en de verdere afwerking.
De komende periode ligt de focus op:
- De afwerking van de 2.805 hutten.
- De inrichting van restaurants en bars.
- Entertainmentruimtes en recreatieve voorzieningen voor gasten.
Na de afbouw volgen de proefvaarten. Als deze goed verlopen, wordt het schip in 2026 officieel overgedragen aan Royal Caribbean.
Volgende stappen in de bouw
Terwijl de Legend of the Seas de afbouwfase ingaat, legt Meyer Turku ook de kiel voor het vierde Icon Class schip. Dat schip staat gepland om in 2027 in de vaart te komen.
De Legend of the Seas is het derde schip binnen de indrukwekkende Icon Class.
Het zusterschip Icon of the Seas schreef in 2024 geschiedenis als het grootste cruiseschip ter wereld. Star of the Seas, die begin 2025 in de vaart kwam, deelt deze titel.
De tewaterlating van de Legend of the Seas volgt kort na de plaatsing van de opvallende AquaDome in juli. Dit glazen koepelgebouw is een van de kenmerkende elementen van de Icon Class.
Eerste vaarroutes
De Legend of the Seas begint haar eerste reis op 2 augustus 2026. Het gaat om een 7-daagse Middellandse Zeecruise vanuit Barcelona.
De route is een rondreis en bezoekt onder andere:
- Palma de Mallorca
- La Spezia
- Civitavecchia (Rome)
- Napels
Tot eind oktober 2026 blijft het schip in de Middellandse Zee. Dit biedt Europese cruisegasten de kans om kennis te maken met de Icon Class zonder naar de Verenigde Staten te hoeven reizen.
Na het zomerseizoen in Europa vertrekt de Legend of the Seas naar Fort Lauderdale, Florida. Daar begint haar eerste Amerikaanse seizoen.
De winterroutes bestaan uit verschillende Caribische en Bahama-cruises. Een bijzonder hoogtepunt wordt een korte voorproefcruise naar Royal Caribbean’s privé-eiland, Perfect Day at CocoCay.
Problemen bij het zusterschip
Royal Caribbean zal hopen dat de start van de Legend of the Seas soepeler verloopt dan die van de Star of the Seas.
Bij de lancering van de Star of the Seas ging namelijk van alles mis. Zo trok de geplande doopvrouw, Diana Ross, zich enkele dagen voor de ceremonie terug. Ook was er een man overboord-alarm tijdens een proefvaart, nog vóór de officiële eerste reis.
Gelukkig liep dit goed af. Het bleek dat een bezoeker vanaf de pier in het water was gevallen terwijl hij een foto probeerde te maken. Hij kon snel worden gered.
Bovendien moest een van de waterglijbanen gesloten blijven bij de eerste afvaart. De Frightening Bolt op zusterschip Icon of the Seas was net daarvoor defect geraakt en had een incident veroorzaakt.
Royal Caribbean hoopt dat de start van de Legend of the Seas minstens zo gedenkwaardig wordt, maar dan om positieve redenen.
Reactie