Fred. Olsen Cruise Lines presenteert betere resultaten in tweede kwartaal

Fred. Olsen Cruise Lines heeft in het tweede kwartaal van 2025 een EBITDA van 307 miljoen Noorse kronen (NOK) behaald. Dat is een flinke stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het resultaat nog op 212 miljoen NOK lag.
Volgens het moederbedrijf Bonheur ASA komt deze groei vooral door een hogere bezettingsgraad aan boord van de schepen. In het tweede kwartaal van 2025 was gemiddeld 79 procent van de hutten bezet, tegenover 77 procent in 2024. Ook de opbrengst per passagier per dag is gestegen.
Het aantal passagiers lag 12 procent hoger dan vorig jaar, en de opbrengst per passagier steeg met 7 procent. Daarnaast zijn de vooruitboekingen voor de rest van 2025 én voor 2026 en 2027 toegenomen.
De netto opbrengst per passagier per dag kwam dit jaar uit op 210 pond, vergeleken met 196 pond vorig jaar. Omgerekend is dat ongeveer €248 per dag per passagier.
In totaal leverde de cruisedivisie in het tweede kwartaal een omzet op van 1.092 miljoen NOK, tegenover 1.043 miljoen NOK in dezelfde periode vorig jaar.
Kortere cruises speelden een belangrijke rol in het succes. Deze reizen trekken volgens het bedrijf vooral nieuwe gasten aan, zeker in vergelijking met de langere cruises in het eerste en vierde kwartaal. De drie schepen van Fred. Olsen voerden elk tien cruises uit in dit kwartaal.
Het bedrijf benadrukt dat het belangrijk is om in de zomermaanden kortere cruises van ongeveer een week aan te bieden. Daarmee worden jongere reizigers bereikt, die vaak minder tijd hebben om op vakantie te gaan. Deze strategie zorgt voor een duidelijk verschil tussen het winter- en zomerseizoen, en zal waarschijnlijk ook in het tweede en derde kwartaal van volgend jaar worden voortgezet.
De winter blijft echter een uitdaging. In het eerste kwartaal van 2025 had Fred. Olsen Cruise Lines te maken met tegenvallende resultaten, mede door het annuleren van cruises in de Rode Zee.
Bonheur ASA, dat actief is in meerdere sectoren zoals duurzame energie, winddiensten en cruises, boekte in totaal een nettowinst van 920 miljoen NOK op een omzet van 3.251 miljoen NOK. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal van 2024 was dat nog een nettowinst van 694 miljoen NOK op een omzet van 4.283 miljoen NOK.
De stijging van de nettowinst is vooral te danken aan de verkoop van Bonheur’s belang in United Wind Logistics (UWL).
Reactie