NCLH: €200 miljoen aan kostenbesparing heeft geen invloed op gastbeleving

“Tegen het einde van het jaar verwachten we meer dan €200 miljoen aan besparingen te realiseren, en we hebben er alle vertrouwen in dat we ons doel van meer dan €300 miljoen aan besparingen tegen 2026 zullen halen,” aldus Harry Sommer, president en CEO van Norwegian Cruise Line Holdings.
Sommer sprak tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers met analisten en benadrukte dat de kostenbesparingen geen negatieve invloed zullen hebben op de ervaring van de gasten.
“Maar ik wil duidelijk zijn: de besparingen komen voort uit initiatieven gericht op slimmer inkopen, schaalvoordelen en meer efficiëntie, met als doel de gastbeleving juist te verbeteren,” legde hij uit.
Sommer gaf aan dat de besparingen zelfs zo succesvol zijn gebleken dat een deel ervan is geïnvesteerd in het verbeteren van het culinaire aanbod aan boord van de hele vloot.
Volgens hem wordt er nu op alle 34 schepen in de vloot eten van hogere kwaliteit aangeboden.
Het besparingsprogramma van €300 miljoen wordt grotendeels aangestuurd door het transformatieteam van het bedrijf.
“En het allerbelangrijkste: zoals we steeds hebben gezegd, doen we dit alles met behoud van de gastbeleving en het merk,” zei Mark Kempa, CFO.
“Al onze scores voor gasttevredenheid blijven stijgen. Dat is precies waarom we dit op een zorgvuldige manier aanpakken, en dat blijven we doen. En dit programma stopt niet na drie jaar; we blijven ons hierop richten en deze aanpak verder ontwikkelen,” voegde Kempa toe.
Sommer gaf aan dat er mogelijk misverstanden zijn ontstaan bij consumenten en investeerders, die denken dat het bedrijf de gastbeleving zou verminderen.
“Dat is absoluut niet het geval. Ik wil hier zo helder mogelijk over zijn: we bekijken elke uitgave kritisch, en als we denken dat het ook maar een klein negatief effect heeft op de ervaring van onze gasten, dan doen we het gewoon niet,” zei hij.
Reactie