Carnival’s Duffy licht veranderingen in loyaliteitsprogramma toe

Image

Christine Duffy, president van Carnival Cruise Line, heeft in een e-mail aan vaste gasten meer uitleg gegeven over het vernieuwde loyaliteitsprogramma van het bedrijf: Carnival Rewards.

Volgens Duffy is het nieuwe programma een reactie op de enorme groei van het klantenbestand van Carnival. “Dankzij jullie is ons bedrijf op veel vlakken gegroeid: meer schepen, grotere schepen, meer vertrekhavens en meer gasten die jaarlijks met ons meevaren,” schreef ze.

Bij het zoeken naar een betere manier om trouwe gasten te belonen, kwam Carnival tot de conclusie dat het tijd was om het bestaande VIFP Club-programma te vernieuwen.

“Dat programma is ooit opgezet in een eenvoudigere tijd, toen status puur gebaseerd was op het aantal dagen aan boord,” aldus Duffy. “Voor een kleiner bedrijf met een beperkt aantal gasten werkte dat prima.”

Maar inmiddels is Carnival uitgegroeid tot de populairste cruisemaatschappij ter wereld. En volgens Duffy werkt het huidige systeem niet meer goed, omdat het alleen kijkt naar hoe vaak iemand vaart, zonder ruimte voor andere vormen van waardering.

“De statusniveaus zijn nooit aangepast. Daardoor is het behalen van een status een levenslange prestatie geworden. Elke week komen er meer gasten bij met een Platinum of Diamond status,” legt ze uit.

Tussen 2021 en 2024 is het aantal Platinum-gasten meer dan verdubbeld, en het aantal Diamond-gasten zelfs verdrievoudigd. Op de schepen van de Excel-klasse zijn er gemiddeld meer dan 1.200 gasten met een van deze statussen. “Het wordt dan bijna onmogelijk om iedereen echt voorrang of speciale voordelen te geven,” aldus Duffy.

Daarom introduceert Carnival het nieuwe Carnival Rewards-programma, dat vanaf 1 juni 2026 volledig van kracht wordt.

Het nieuwe programma vervangt de VIFP Club en werkt met een puntensysteem. Gasten kunnen punten verdienen door het boeken van cruises en door uitgaven aan boord. Ook aankopen met de nieuwe Carnival Rewards Mastercard, een co-branded creditcard die in 2026 wordt gelanceerd, leveren punten op.

“Het belangrijkste is dat gasten hun punten kunnen gebruiken op een manier die bij hen past – voor cruises, activiteiten aan boord en meer,” aldus Duffy.

Naast punten kunnen gasten ook nieuwe statuskwalificaties verdienen op basis van hun bestedingen. Deze statussen zijn voortaan tijdelijk in plaats van levenslang.

De bestaande niveaus – Red, Gold, Platinum en Diamond – blijven bestaan, maar de manier waarop je ze behaalt verandert.

Bij de start van Carnival Rewards op 1 juni 2026 worden de huidige statussen nog twee jaar gehonoreerd, met uitzondering van Diamond. Die status blijft zes jaar geldig, tot en met 31 mei 2032.

“We begrijpen dat dit een grote verandering is,” schrijft Duffy. “Maar het geeft onze gasten meer manieren om status te verdienen en te behouden, met waardevollere voordelen en meer flexibiliteit in hoe ze hun beloningen gebruiken.”

“We hebben hard gewerkt aan Carnival Rewards, zodat onze gasten meer keuzes, meer beloningen en meer redenen hebben om met ons op vakantie te gaan.”