Nieuwe AIDA-schepen krijgen motoren voor meerdere soorten brandstof

Image

AIDA Cruises zet een grote stap richting duurzamer varen. De nieuwe schepen die de rederij heeft besteld, worden uitgerust met motoren die geschikt zijn voor meerdere soorten brandstof. Dat maakte CEO Felix Eichhorn bekend in een interview met de Duitse krant Hamburger Abendblatt.

De schepen zullen bij hun ingebruikname varen op LNG (vloeibaar aardgas), maar zijn ook voorbereid op het gebruik van schonere alternatieven zoals bio-LNG, e-LNG en e-methanol. Deze flexibiliteit is belangrijk, omdat het nog onzeker is welke brandstoffen in de toekomst wereldwijd beschikbaar en betaalbaar zullen zijn.

De nieuwe schepen worden gebouwd op de Fincantieri-werf in Italië. Ze krijgen een tonnage van ongeveer 150.000 en worden opgeleverd in 2030 en 2032. Volgens Eichhorn houdt AIDA bewust rekening met verschillende scenario’s, omdat internationale regelgeving en politieke besluiten over duurzame brandstoffen nog in ontwikkeling zijn.

Naast brandstofinnovatie investeert AIDA ook in andere vormen van alternatieve energie. Zo is op de AIDAprima een batterij van 10 megawattuur geïnstalleerd – op dit moment de krachtigste batterij in de maritieme sector wereldwijd. Hiermee kan het schip korte afstanden volledig emissievrij varen, bijvoorbeeld bij het binnenvaren van fjorden of het verlaten van havens.

Ook wordt er geëxperimenteerd met brandstofcellen. Op de AIDAnova is een brandstofcel getest om ervaring op te doen met het gebruik van methanol aan boord en om goedkeuring van de autoriteiten te verkrijgen.

AIDA sluit hiermee aan bij de bredere doelstelling in de cruise-industrie om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te opereren. Eichhorn benadrukt dat er een combinatie van maatregelen nodig is om dat doel te bereiken:

  • Nieuwe technologieën zoals multi-fuel motoren en batterijen
  • Verbeterde energie-efficiëntie van bestaande schepen
  • Optimalisatie van vaarroutes

De inspanningen werpen nu al hun vruchten af. De nieuwste generatie AIDA-schepen verbruikt per passagier tweederde minder energie dan schepen die twintig jaar geleden in de vaart kwamen. Eichhorn gaf als voorbeeld dat een weekcruise met de AIDAnova van Hamburg naar Noorwegen evenveel CO2-uitstoot per gast veroorzaakt als een enkele vlucht van Hamburg naar Palma de Mallorca of Lissabon.

Met deze ontwikkelingen laat AIDA Cruises zien dat duurzaamheid en innovatie hand in hand kunnen gaan, zonder in te leveren op comfort of beleving aan boord.