Viking bouwt waterstof-aangedreven cruiseschip en bestelt er nog twee

Viking en Fincantieri hebben vandaag details aangekondigd van de Viking Libra, 's werelds eerste waterstof-aangedreven cruiseschip, dat in staat is om met nul uitstoot te opereren. Daarnaast heeft het bedrijf een overeenkomst aangekondigd om nog twee oceaanschepen te bouwen met Fincantieri voor levering in 2031.
De Viking Libra, die al in aanbouw is bij de scheepswerf van Fincantieri in Ancona, staat gepland voor levering eind 2026. Het volgende oceaanschip van het bedrijf, de Viking Astrea, die ook momenteel in aanbouw is en gepland staat voor levering in 2027, zal ook op waterstof worden aangedreven.
Hoewel het schip wordt beschouwd als een zusterschip in de oceaanvloot van Viking, zal het een voortstuwingssysteem hebben dat gedeeltelijk is gebaseerd op vloeibare waterstof en brandstofcellen. Dit hybride voortstuwingssysteem zal het schip in staat stellen om met nul uitstoot te navigeren en te opereren, waardoor het zelfs de meest milieugevoelige gebieden kan bereiken, aldus het bedrijf.
Mogelijk gemaakt door Isotta Fraschini Motori (IFM), een dochteronderneming van Fincantieri die gespecialiseerd is in geavanceerde brandstofceltechnologie, zal het ultramoderne voortstuwingssysteem van het schip in staat zijn om tot zes megawatt vermogen te produceren.
"Vanaf het begin hebben we onze rivier- en oceaanschepen zorgvuldig ontworpen om hun brandstofverbruik te verminderen, en we zijn erg trots dat de Viking Libra en de Viking Astrea nog milieuvriendelijker zullen zijn," zei Torstein Hagen, voorzitter en CEO van Viking. "Viking heeft de principiële beslissing genomen om te investeren in waterstof, wat een echte nul-emissie oplossing biedt. We kijken ernaar uit om 's werelds eerste waterstof-aangedreven cruiseschip in onze vloot te verwelkomen in 2026."
"Met de Viking Libra leveren we niet alleen 's werelds eerste cruiseschip dat wordt aangedreven door aan boord opgeslagen waterstof, maar we versterken ook onze toewijding om de toekomst van duurzaam maritiem transport vorm te geven," zei Pierroberto Folgiero, CEO en Managing Director van Fincantieri. "Bovendien zijn we verheugd over de beslissing van Viking om zijn vloot uit te breiden met de bestelling van twee extra schepen, wat de kracht van onze samenwerking en het vertrouwen in onze expertise bevestigt. Deze nieuwe bestelling is een bewijs van onze gedeelde visie voor een duurzamere cruise-industrie, terwijl we samen blijven streven naar nieuwe normen voor innovatie en verantwoord scheepsbouw."
Als onderdeel van de toewijding van het bedrijf om de capaciteit te blijven vergroten, hebben Viking en Fincantieri ook vandaag aangekondigd dat er contracten zijn getekend voor twee extra oceaanschepen voor levering in 2031 en een optie voor twee extra oceaanschepen voor levering in 2033.
Op basis van het toegezegde orderboek verwacht het bedrijf 26 extra riviercruiseschepen in ontvangst te nemen tegen 2028 en 11 extra oceaanschepen tegen 2031. Met deze bestellingen zal Viking in 2028 110 riviercruiseschepen en in 2031 23 oceaan- en expeditieschepen hebben.
Reactie